Wielokrotnie, nawet najbardziej zmotywowane osoby, podczas pracy w Call Center mają trudność w sytuacji, gdy zostanie im postawione zadanie sprzedaży jakiegoś produktu lub usługi. Telemarketerzy powinni pamiętać o tym, co robić i mówić, aby sfinalizować transakcję sprzedaży.
Pierwszy problem polega na tym, że pracownicy Call Center często dzwonią do niewłaściwych osób. Przykładowo, jeśli ich celem jest sprzedaż kosmetyków, to nie powinni raczej kontaktować się w tej sprawie z firmą, która zajmuje się maszynami rolniczymi. Owszem, mogą tam pracować osoby, które rzeczywiście mogą chcieć kupić sobie kosmetyki, ale niestety nie jest to odpowiednie miejsce, do którego trzeba zadzwonić. Czyli idąc dalej tym przykładem – kosmetyki możemy sprzedać na przykład w aptece lub wszelkiego rodzaju drogeriach, czy salonach kosmetycznych. Nawet w sytuacji, gdy już zadzwonimy w odpowiednie miejsce, możemy rozmawiać z nieodpowiednią osobą. Człowiek zajmujący się kadrami nie będzie miał ochoty wysłuchiwać reklamy kosmetyków. Tak więc należy pamiętać, że pierwszy krok ku skutecznej sprzedaży to rozmawiać z odpowiednią osobą.
Następnym krokiem powinno być spowodowanie, aby już od początku rozmowy klient choć w niewielkim stopniu nam zaufał, polubił nas i poczuł, że nie jesteśmy kolejnym natrętem, który chce mu coś ‚wcisnąć’. Kiedy już uda nam się nawiązać relację i zainteresować rozmówcę, należy spróbować poznać jego prawdziwe potrzeby. Trzeba pamiętać o tym, że ludzie często są po prostu zmęczeni i zirytowani odbieraniem telefonów od pracowników Call Center, którzy nie dość, że stosują nieodpowiednie schematy rozmowy, to w dodatku nie potrafią ich zainteresować, ani nawet spróbować zaoferować coś, co byłoby im przydatne. Dobry sprzedawca powinien umieć tak pokierować rozmową, aby dowiedzieć się, jakie rozmówca ma potrzeby i w dodatku sprawić, że poczuje, że jest traktowany wyjątkowo i indywidualnie. To zdecydowanie warunek konieczny.
Kiedy już uda nam się nakreślić potrzeby klienta, dopiero można przejść do etapu przedstawiania mu swojej oferty. Oczywiście często jest tak, że nie będzie on chciał kupić od nas produktu, czy usługi. Jednak, gdy pokażemy mu, że to, co możemy mu zaoferować może ułatwić jego życie lub pomoże mu zaoszczędzić pieniądze, być może jednak jeszcze to przemyśli. Ważne jest, aby nie skupiać się jedynie na prezentacji zalet swojej oferty, ale spróbować pokazać rozmówcy, że specjalnie dla niego ją dopasujemy. Indywidualne podejście do każdego klienta jest tym, czego niestety brakuje większości telemarketerów.
Gdy już uda nam się zdobyć przychylność klienta i poznać jego potrzeby, przychodzi czas na złożenie oferty. Najlepiej zwrócić się do danej osoby wprost. Ludzie nie lubią odmawiać, warto to wykorzystać. Gdy już uda nam się sfinalizować transakcję, trzeba wiedzieć, że o tym kliencie nie można już zapomnieć. Zadowolony kontrahent z całą pewnością będzie chciał ponownie z nami rozmawiać i być może złożyć kolejne zamówienie. Nie zaszkodzi też po zakończonej sprzedaży skontaktować się z nim ponownie w celu sprawdzenia, czy jest usatysfakcjonowany z transakcji. Na pewno zadziała to na naszą korzyść i sprawi, że klient będzie czuł się dla nas wyjątkowy.